EK SAYFA – 957-2
باب: إذا نذر
في الجاهلية
أن يعتكف ثم
أسلم.
16- Cahiliye Döneminde İtikaf Yapmayı
Adayan, Sonra Müslüman Olan Kimse
حدثنا
عبيد الله بن
إسماعيل:
حدثنا أبو
أسامة، عن
عبيد الله، عن
نافع، عن ابن
عمر:
أن
عمر رضي الله
عنه نذر في
الجاهلية أن
يعتكف في
المسجد
الحرام، قال:
أراه قال:
ليلة، قال له
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (أوف
بنذرك).
[-2043-] İbn Ömer r.a. şöyle dedi: Ömer r.a. cahiliye
döneminde Mescid-i Haramda bir gece itikaf yapmayı adadı. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona: "Adağını
yerine getir" buyurdu.
AÇIKLAMA: Bu konu başlığı, cahiliyede
yapılması adanan itikafın gerekli olup olmadığı ile
ilgilidir. Bu hadis, Hz. Ömer ile ilgili bölümde zikredildiği gibi Adak ile
ilgili bölümde "cahiliye döneminde bir adakta bulunduğunda veya bir
kimseyle konuşmamaya yemin ettiğinde sonradan Müslüman olduğunda ne
yapar?" konusunda ele alınmıştır. Buharı, bir şeye bağlama bakımından
adakla ortak olduğundan yemini de buna katmıştır.
Bu hadis, kafir iken adak ve yeminlerin
de geçerli olduğunu ve Müslüman olan kişinin bunlara uymasının gerekli olduğunu
göstermektedir. Bu konu ile ilgili diğer açıklamalar Adak bölümünde gelecektir.[6697. hadis]
باب:
الاعتكاف في
العشر الأوسط
من رمضان.
17- Ramazanın Ortasındaki On Gün İtikaf
Yapmak
حدثنا
عبد الله بن
أبي شيبة:
حدثنا أبو
بكر، عن أبي
حصين، عن أبي
صالح، عن أبي
هريرة رضي الله
عنه قال: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يعتكف في
كل رمضان عشرة
أيام، فلما كان
العام الذي
قبض فيه اعتكف
عشرين يوما.
[-2044-] Ebu Hureyre r.a. şöyle
demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem her Ramazan ayında on gün itikaf
yapardı. Vefat ettiği yılın Ramazan ayında ise yirmi gün itikaf
yaptı.
Tekrar: 4998
AÇIKLAMA: İbn Battal şöyle
demiştir; Hz. Nebi'in itikafa
devam etmesi, bunun sünnet-i müekkede olduğunu
göstermektedir. İbnü'l-Münzir,
İbn Şihab'ın şu sözünü
rivayet etmiştir: "Müslümanların şu işine hayret doğrusu! Onlar itikafı terk ettiler. Oysa Hz. Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem Medine'ye hicret ettikten sonra
Allah onun ruhunu kabzedinceye kadar itikafı terk
etmemiştir".
Hz. Nebi'in Vefat Ettiği Yıl Yirmi Gün
İtikaf Yapmasının Sebebi
Hz. Nebi'in, vefat ettiği yılın
Ramazan ayında yirmi gün itikafa girmesi konusunda
farklı görüşler ileri sürülmüştür:
Bir görüşe göre, o ecelinin geldiğini anlamış ve ümmetine,
ömürlerinin sonuna yaklaştıklarında Allah'a en hayırlı durumda kavuşabilmek
amacıyla amellerini arttırmak için çalışmalarını göstermek istemiştir.
Diğer bir görüşe göre Cebrail, her Ramazan ona Kur'an'i bir kere arz ediyordu. Vefat ettiği yıl ise iki
kere arz etti. Bu sebeple Hz. Nebi de daha Önce yaptığı itikafın
iki katını yaptı.
İbnü'l-Arabî şöyle demiştir: Bunun sebebi şu olabilir: Eşlerinin
mescitte çadır kurmaları sebebiyle o bir yıl Ramazan ayında itikaf
yapmamış, bunun yerine Şevval ayında yapmıştı. İşte Ramazanda yapmadığı o on
günün kazasının tam olarak gerçekleşmesi için son yılında on gün fazla itikaf yapmıştır.
Bunların tümünden daha güçlü olan görüş şudur: Hz. Nebi (s.a.v.)
bir önceki yılın Ramazan ayında yolculuktaydı. Nesaî
ve Ebu Davud'un, Übey İbn Kab'dan
rivayet ettikleri şu hadis bunu göstermektedir: "Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
Ramazanın son on gününde itikaf yapardı. Bir sene
yolculukta olduğu için itikaf yapamadı, ertesi yıl
yirmi gün itikaf yaptı".
باب: من أراد
أن يعتكف ثم
بدا له أن
يخرج.
18- İtikaf Yapmak İsteyen, Ancak
Sonradan Bundan Vazgeçip İtikaftan Çıkan Kimsenin Durumu
حدثنا
محمد بن مقاتل
أبو الحسن:
أخبرنا عبد الله:
أخبرنا
الأوزاعي قال:
حدثني يحيى بن
سعيد قال:
حدثتني عمرة
بنت عبد
الرحمن، عن
عائشة رضي
الله عنها:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم ذكر أن
يعتكف العشر
الأواخر من
رمضان،
فاستأذنته
عائشة فأذن
لها، وسألت حفصة
عائشة أن
تستأذن لها
ففعلت، فلما
رأت ذلك زينب
بنت جحش أمرت
ببناء فبني
لها، قالت:
وكان رسول
الله صلى الله
عليه وسلم إذا
صلى انصرف إلى
بنائه، فبصر
بالأبنية،
فقال: (ما هذا).
قالوا: بناء
عائشة وحفصة
وزينب، فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (آلبر
أردن بهذا؟ ما
أنا بمعتكف).
فرجع، فلما
أفطر اعتكف
عشرا من شوال.
[-2045-] Aişe r.anha şöyle dedi: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ramazan'ın son on gününde itikaf yapmaktan bahsetti.
Bunun üzerine Aişe ondan itikaf
yapmak için izin istedi, o da izin verdi. Hafsa,
kendisi için izin istemesini Aişe'ye söyledi, Aişe de onun için İzin istedi. Zeyneb
binti Cahş bunu görünce o
da (itikaf için mescitte) bir çadır kurdurdu. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem itikafta iken namaz kılınca
çadırına çekilirdi. Diğer çadırları görünce "bunlar da neyin nesi?"
diye sordu.
Sahabeler: 'Aişe, Hafsa
ve Zeyneb'in çadırları" dediler.
Hz. Nebi: "Onlar bu çadırları kurmakla hayır yapmayı mı
istediler? Ben itikaf yapmıyorum" dedi ve döndü.
Ramazan ayı bittikten sonra on gün Şevval'de itikaf
yaptı.
باب: المعتكف
يدخل رأسه
البيت للغسل.
19- İtikafta Olan Kişinin, Başını
Yıkamak İçin Evine Uzatması
حدثنا
عبد الله بن
محمد: حدثنا
هشام: أخبرنا
معمر، عن
الزهري، عن
عروة، عن
عائشة رضي
الله عنها:
أنها
كانت ترجل
النبي صلى
الله عليه
وسلم وهي حائض،
وهو معتكف في
المسجد، وهي
في حجرتها، يناولها
رأسه.
[-2046-] Aişe r.anha, mescid'de itikafta bulunan Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
saçını kendisi adetli olduğu halde taradığını söylemiştir. Aişe
kendi odasında durur, Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem başını ona uzatırdı.
İTİKAF BAHSİ BİTTİ.
BUYU’ (ALIŞVERİŞ) BAHSİ BİR SONRAKİ SAYFA İLE BAŞLIYOR.